להתפלל עם עבריינים

 

נתחיל בסיפור. אחת ההקרנות של הסרט "לפני ברעדה"- הסרט התיעודי הראשון שעוסק בהומואים ולסביות דתיים- נערכה בווארשה. אחרי ההקרנה קם אדם מבוגר, יהודי ניצול שואה, ושיתף את הנוכחים בחווית הילדות שלו. הוא זוכר את עצמו- לפני השואה- מתפלל בשטיבל חסידי קטן בימים הנוראים, כשהוא עומד בעזרת נשים לצד אימו. בזכרונו נחרתו מספר אנשים לא מוכרים שהיו נוהגים להגיע לבית הכנסת בימים הנוראים. הם בלטו בגלל שהם היו ללא טליתות ( אצל היהודים האשכנזים מקובל כי רק הגברים הנשואים מתעטפים בטלית בזמן התפילה- ז.ש.). הגברים האלה היו מגיעים כקבוצה, מתיישבים בפינה וממררים בבכי במשך כל התפילות. כשהוא פנה לאימו ושאל אותה מי הם האנשים האלה, היא ענתה לו במילה אחת "רשעים". מובן שאז הוא לא הבין את הפירוש וגם לא את העובדה מדוע אותם "רשעים" מגיעים ללא טלית דווקא, אך לא שאל לפשר הדבר. עכשיו, אמר אותו אדם לאחר שסיים לצפות בסרט, אני יודע מי היו אותם ה"רשעים" ואני מתפלל שלא יהיה אף אדם שירגיש לא שייך בבית הכנסת.

יום כיפור הוא יום פרדוקסאלי מבחינה הזאת עבור היהודי הדתי. מצד אחד, ביום הזה באים לבית הכנסת גם האנשים שלא נוהגים לפקוד אותו כל השנה. מצד שני- הביקור בבית הכנסת ביום הזה עלו להיות קשה במיוחד עבור ההומוסקסואל הדתי, שכן בתפילת המנחה קוראים בתורה בספר "ויקרא" שמדבר על איסורי עריות וביניהם על האיסור של "משכב זכר". בגלל זה הרבה דתיים גאים מרגישים תסכול נוראי ביום הכיפורים ואף לעיתים תחושה שאין להם מקום בבית הכנסת ביום הקדוש הזה, כאילו שהם החוטאים הנוראים ביותר שיש. כמובן שהדבר אינו כך ויום הכיפורים קיים בדיוק בגלל שיש מצב של חטא ושל תשובה. אבל הייתי רוצה להיכנס מעט יותר לעומק דווקא לנושא הזה של הנוכחות בבית הכנסת מצדו של אדם ש"אינו מושלם" מבחינה הלכתית.
התפילה הראשונה והידועה ביותר של יום הכיפורים היא "כל נדרי". אבל עוד לפניה נעשית התרת נדרים. שלשה מחברי הקהילה, לבושים בלבין ועם ספרי תודה בידיהם עומדים ליד בימת בית הכנסת ואומרים 3 פעמים: " בישיבה של מעלה ובישיבה של מטה, על דעת המקום ועל דעת הקהל אנו מתירים להתפלל עם עבריינים". מיהם אותם "עבריינים" שמותר להתפלל איתם?

מבחינה הלכתית, מדובר באנשים שמסיבה כלשהי היו יכולים להיות מנודים מן הקהילה- ופירושו של דבר שהם אינם יכולים להצטרף למניין. לכן 3 אנשים- שהם בית דין של הדיוטות שביכולתו להתיר נדרים- מפרים את הנדר של הקהל שנידה אותם ו"מצרפים" אותם לקהילה מחדש. ראשית כל, כדי להימנע ממצב שיחסר מניין. אבל במובן העמוק יותר, כי כל אדם מישראל שלא נמצא בבית הכנסת ביום הכיפורים הוא מעין "מניין חסר" לכלל ישראל. חוץ מזה, הרי בכל אחד מאיתנו שוכן "עבריין קטן" ובאמירה הזו אנו מביאים את כל חלקי האישיות שלנו לעמוד לפני השם.

אבל כאן נשאלת השאלה- האם רק לנו אמורה הקהילה "לסלוח"? או שגם אנחנו יכולים "לסלוח" כל מיני דברים לקהילה?

כאן חשוב להיזכר בדין אחד נוסף ומאד יסודי של יום הכיפורים. מצוות היהדות מתחלקות למצוות כלפי האל ( בין אדם למקום) וכלפי אנשים אחרים ( בין אדם לחברו). על הראשונות נמחל לאדם כשהוא עושה תשובה, אבל על האחרונות אפילו יום כיפור לא מסוגל לכפר, עד אשר האדם יבקש סליחה מחברו.

לקהילה הדתית יש הרבה על מה לבקש סליחה מהגאים והגאות הדתיים. אנשים דתיים רבים עוברים מדי יום ביומו על גופי הלכות בין אדם לחברו ביחס להומואים ולסביות הדתיים. הם קוראים לנו "סוטים", "טמאים", "מלוכלכים" ו"בהמות". הם מבקשים שתרד קללה על ראשנו. הם אומרים שאנחנו גורמים לרעידות האדמה ולצונאמי. הם אומרים שאנו גרועים יותר מבהמות. הם לא מתביישים לנקוט כלפנו באלימות מילולית ואף להשפיל אותנו בפומבי- החטא היחיד שחז"ל השוו לרצח ( כל המבלין פני חברו כאילו שופך דמים"). לאחדים מאיתנו נגדע מטה לחמנו כאשר במקומות העבודה שלנו נודע על נטייתנו. אחרים חוו התנכרות כואבת מצד ההורים, האחים, קרובי המשפחה, הידידים והמורים. על כל הדברים האלה אין כפרה אף ביום כיפור עצמו- עד שירצה את חברו!
לכן, כשאנחנו נלך ביום הכיפורים לבתי הכנסת שלנו- והם שלנו כמו שהם של כל יהודי אחר- לא נשכח להגיד בלב מלא "אנו מתירים להתפלל עם העבריינים"! גם אנחנו מתירים לקהילה להתפלל עם האנשים שחושבים שמותר להם להתנהג אלינו ברוע. אנחנו נתאמץ גם הפעם לסלוח להם- בתקווה שהשם הטוב יסלח לכולנו ויעביר שנאת חינם מכלל ישראל
גמר חתימה טובה

 

וגם

תפילה של הומוסקסואל דתי ליום הדין

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: