הבית הפתוח- לסוכות

אני לא רוצה לחיות בבית שבו אפילו יהודי אחד לא ירגיש בבית. אני רוצה לחיות בבית שבו כל יהודי- ואולי פעם כל העולם- ירגיש בו בבית
ר' שלמה קרליבך, "לב השמים", סוכות
 

חג הסוכות בא בלוח השנה היהודי כהמשך של יום הכיפורים. לכן אף אני הייתי רוצה להתחיל את הרשימה על סוכות כהמשך לרשימה הקודמת ( "להתפלל עם עבריינים"). וגם הפעם אזכיר את הסרט התיעודי החשוב "לפניך ברעדה". ברגע מסוים בסרט אנו רואים את ישראל, הומוסקסואל שבא ממשפחה חסידית מכובדת, מנסה, לאחר שנים רבות של נתק ונידוי, ליצור קשר עם אביו הקשיש. הדבר נעשה בעיצומם של ימי הסליחות. האב מספר לבנו שהוא עמוס מאד בימים האלה ולבסוף הם קובעים להיפגש בחול המועד סוכות. בקטע אחר בסרט, אנו רואים את בן, בן ישיבה הומוסקסואל ונשא האיידס, שמארגן חגיגת סוכות למספר הומוסקסואלים דתיים, היושבים בסוכתו ומתבשמים מאווירת החג. האם יש משהו בחג הסוכות שהופך אותו למיוחד עבור הדתיים ההומולסביים?
 
חג הסוכות הוא החג השמח ביותר בשנה. גם התפילה קוראת לו "זמן שמחתנו" ולא "זמן הישיבה בסוכה" למשל. מדוע אנחנו כל כך שמחים בחג הזה דווקא?
 
ניתן להסביר את האופי המיוחד של סוכות באמצעות מאפיין נוסף שלו. סוכות הוא החג המזוהה ביותר עם כלל ישראל. דווקא עם כלל ישראל כולו, ללא יוצא מן הכלל. הסמליות הזו באה לידי ביטוי במספר רבדים: גם הברכה על ארבעה מינים- אתרוג, לולב, הדס וערבה- אמורה להזכיר לנו את הסוגים השונים של היהודים- בעלי תורה ומעשים טובים גם יחד, אלו שיש להם רק אחד משני הדברים וגם אלו שאין להם אף אחד משני הדברים. בסוכות אנו מאגדים אותם כולם יחד. אבל המאפיין הבולט ביותר של החג היא כמובן הסוכה.
 
סוכה היא בית זמני ( דירת עראי) בה יהודי אמור להתגורר במשך ימי החג. זהו מעין סמל של בית- עם שלש קירות- דפנות ומעט גג- סכך. המאפיין העיקרי של הסוכה זה שהיא פתוחה להיכנס ולהכניס אורחים. לסוכה מוזמן להיכנס כל אורח. היא לא הבית שדלתו סגורה על סורג ובריח. היא בקתה שמזמינה את כל אחד ואחד בעם ישראל לבוא ולהסתופף בה. ולא רק יהודים החיים היום מגיעים אלינו לסוכה, אלא אף היהודים מדורות עברו- ה"אושפיזין", אבות האומה. אחת ההלכות של בניית הסוכה אומרת שאין לה גודל מקסימלי. מזה לומדים חז"ל ש"ראויים כל ישראל לישב בסוכה אחת" ( סוכה, כ"ז:). מובן שבנייתה של סוכה כל כך ענקית היא בלתי אפשרית ברמה הפרקטית. אלא שהכוונה היא שכל בני ישראל ראויים לשבת בסוכה. אין כאן מישהו "זר ולא שייך". " כל אזרח בישראל יישבו בסוכות"- אין מישהו בעם ישראל שלא מרגיש "אזרחות" בסוכה.
 
האווירה של סוכות היא המשך ישיר לאווירה של הימים הנוראים ובפרט יום הכיפורים. כבר ראינו שביום הכיפורים אנו מזמינים את כל עם ישראל לקחת חלק בתהליך הכפרה המשותף. ועכשיו, לאחר הכפרה, הדבר העיקרי שמאפיין אותנו הוא הפתיחות המוחלטת שלנו לכל איש מישראל. המוכנות המוחלטת לא להדיר ולא לסגור את הדלת מפני אף אחד. לכן אנו הולכים מהבתים המוגנים והסגורים שלנו אל הסוכה הפתוחה. שם יוכל להצטרף אלינו כל מי שירצה בכך, מבלי לחשוש לדחייה. 
 

הסרט "אושפיזין"

מעניין שדווקא היחס לאחר הוא העומד במרכזו של סרט ישראלי נפלא המוקדש לחג הסוכות "אושפיזין". עלילת הסרט היא סביב זוג של בעלי תשובה השייכים לחסידות ברסלב שלא זוכים לילדים. ומגיע חג הסוכות והם תרים אחרי האורחים לסוכתם. ואז לפתע מגיעים לסוכה האושפיזין- האורחים- עבריינים נמלטים שקשורים לעברו הלא כל כך צדיק של הבעל. מדובר בשני אנשים שהגינונים הדתיים מאד זרים להם והזוג המסכן ממש יוצא מגדרו על מנת לאפשר להם להרגיש בבית- מתוך שכנוע עמוק שכל יהודי צריך להתקבל במאור פנים בסוכה. אחרי שהאתרוג המהודר של בעל הבית מוצא את עצמו בסלט החג,  הכנסת האורחים עומדת במבחן קשה במיוחד. ורק אחרי שהיא עומדת במבחן הזה, לאחר כמעט פירוק המשפחה,  בעלת הבית נפקדת בפרי בטן.
 
זהו המסר המרכזי של חג הסוכות. סוכה היא הבית היהודי הפתוח לשונים ולחריגים. בגלל זה דווקא סוכות הוא זמן טוב כל כך עבור חריגים שונים, כולל ההומולסביים, להרגיש את עצמם בבית במקום שבזמנים האחרים אולי לא תמיד מאיר פנים.  השונות משמשת בחג הזה דווקא כמבחן ההכלה האמיתי. וכך עולים באי הסוכה לדרגה הרמה של ה"אושפיזין הקדושים".
 
מועדים לשמחה ולגאווה
 
 
 

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: