אחוות אנ”ש- תגובה לאהוד טוקטלי

במקצוע שלי אני איש טיפול שעובד, בין היתר, עם בני נוער שבצעו עבירות מין. התחלתי לעבוד איתם, לפני כארבע שנים, במוסד ממלכתי באולם שם הייתה אמורה להתקיים הקבוצה הטיפולית. וכיאה למוסד ממלכתי, על הקיר התנוססה תמונתו של הנשיא המכהן, משה קצב ( שהחשדות נגדו כר התפרסמו אז). הנערים, מצדם, התנהגו כיאה לעברייני מין צעירים- כלומר היו עסוקים בלרחם על עצמם ולהציג את עצמם כקורבנות של החברה. בין יתר הדברים, הם נהגו להצביע על תמונתו הנשיא ולהגיד שרק אותם, בני נוער מסכנים, רודפים עד הצוואר על המעשים שהם עשו, בעוד ש"הכרישים הגדולים" מסתובבים חופשי באין מפריע, כי יש להם כסף לעורכי דין טובים.

לפני חודש, עם הרשעתו של קצב, נסתתמו טענותיהם. הם ראו בצורה מוחשית, שבמדינת ישראל ממצים את הדין עם עברייני מין מכל דרג. ואם הם לא יעשו את הדרך הטיפולית הראויה וייקחו אחריות על מעשיהם- הדבר עלול לקרות גם להם. את השינוי במצב רוחם של הנערים היה ניתן לחוש באווירה של החדר.

אהוד טוקטלי, ככל הנראה, לא השתכנע. ברשימתו "פסטיבל הסקנדל" הוא מטיח מילים קשות בממסד שלדעתו משנה את הנורמות רק כשהדור של אנ"ש יוצאי פלמ"ח מתחלף ליד הגה השלטון. כדי להשתכנע באמיתות של מערכת המשפט בישראל, טוקטלי רוצה לראות "יחסן אמיתי נכנס לכלא לכמה שנים טובות". ניתן לומר על השקפה זו כל מיני דברים, אבל אין לה כל זיקה למוסר ולצדק. נראה שלפי דעתו של טוקטלי, לא ניתן למצות דין עם עבריין- בטח לא עם עבריין השייך לקבוצה מקופחת כלשהי- עד שלא ימוצה הדין עם כל העבריינים האחרים בכל הארץ מדן ועד אילת ואף תוך חזרה אחורה במנהרת הזמן, על מנת להעמיד לדין את משה דיין ואת כל מי שביצע עבירה מסוג דומה אי פעם. האשמות אלו מזכירות את הטענות מתקופת המשפט של אריה דרעי- תומכיו טענו אז שהוא נרדף בשל היותו מזרחי ושאשכנזים גנבו מעדות המזרח כל החיים ורק למזרחי החרדי מתנכלים. גם אם נניח שיש אמת בטענה זו- היא לגמרי לא רלוונטית למקרה הספציפי של צדק שנעשה לפנינו- הרשעה של נשיא המדינה לשעבר בעבירות מין חמורות, למרות הכחשה נמרצת מצדו ועבודה קשה של עורכי הדין היקרים ביותר. אפשר לחוש סיפוק גם בלי להקים את דיין מהקבר.

ואם כבר מדובר על דיין ועל הנורמות של תקופתו- גם אז, כשהאווירה הציבורית הייתה שונה מזו הקיימת היום, לא כולם ניצלו והטרידו מינית את הנתונים למרותם. בדיוק כפי שבצבא לא כולם משלימים ציוד, גם כשזו הנורמה ולא כולם מעלימים מס, גם אם מי שעושה את זה נחשב "גבר". בסופו של דבר, הכול תלוי בנורמות האישיות של בן אדם. כאז כן עתה.

טוקטלי ממשיך ומאשים בצביעות לא רק את מערכת הצדק בישראל, אלא את החברה המערבית בכללותה על כך שהיא נוהגת איפה ואיפה ביחסים בינו ובינה. שאלת היחסים בין המינים בחברה מודרנית מעורבת היא אכן שאלה כבדה וסבוכה. כבר לפני כמה עשורים הסופר הרמן ווק העיר שאולי דווקא החברה שלנו, שמודעת לעוצמתם של הדחפים המיניים ולתדירות הגבוה של הטרדות מיניות, יכולה להעריך את החוכמה ההלכתית של איסורי ייחוד ונגיעה. ברם, כל מי שחי בתוך עמו ( או צפה בסדרת "סרוגים") יודע שגם בחברה הציונית דתית קיים פער משמעותי בין התחייבות לקיום הלכות אלו לבין ביצוען המעשי. השאיפה להכיל אותן על העולם החילוני אינה ריאלית וגם הכלתם בעולם החרדי לא פותרת חלק מהבעיות ( למשל, אפשרויות של ניצול והתעללות במסגרת נישואין) ואף יוצרת שפע של בעיות אחרות, כמו שיודע כל מי שמודע לשיעורים של עבריינות מין בציבור זה.

ולסיום רשימתו טוקטלי מציין כי אינו חש חמלה למשה קצב האיש משתי סיבות: הראשונה היא שאולי ( ?) קצב אכן ביצע את המעשים המיוחסים לו ( וכאן עלי לציין את הימנעותו של טוקטלי לאורך הרשימה לנקוט בשמות המפורשים- עבירות מין, אונס, ניצול) והשנייה היא… הימנעותו של הנשיא מלקיחת חלק פעיל בהתנגדות לעקירת גוש קטיף. סיומת זו מותירה את הקורא עם תהייה- ומה היה קורה אילו הנשיא המורשע היה עונד סרט כתום ועולה על הגדר בכפר מיימון? האם פגיעותיו היו הופכות לפוגעניות פחות? ומאידך, האם עוול שנעשה לבן אדם שאינו מסכים לדעותיי הוא יותר כשר ? ובכלל, האם אנחנו שומעים בדבריו של טוקטלי את אותה התנהלות אנ"שית, ממנה הוא כל כך נגעל בתחילת רשימתו ? כל העבריינים שווים- אבל חלקם, הקרובים לנו רעיונית, שווים יותר ? שמא זו אחת הבעיות הקשות של המגזרים השונים בחברה הישראלית ביחס לעברייני מין- החל מחצרות חסידים המחפים על מעשי ניצול של רבנים וכלה בטיפול הרך במפתיע של עיתון "הארץ" בפרשת הטרדות המיניות של יצחק לאור. אהוד טוקטלי שיתף בכנות רבה ברגשות שמתעוררים אצלו לנוכח פסטיבל תקשורתי סביב משה קצב. אולי חשוב שיידע שרשימתו – הוא עלולה לעורר אצל אחדים מהקוראים תחושת קבס דומה.

פורסם במוסף "שבת" של העיתון "מקור ראשון", 22.1.11, פר' יתרו

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s