מיהו הומופוב ?

לכבוד היום הבין-לאומי נגד הומופוביה, רציתי לשתף בכמה מחשבות שלי לגבי תוכן המושג "הומופוביה". זאת כי לדעתי מדובר במושג שרבים כל כך אוהבים להטיח אותו – ואחרים כל כך מתאמצים להתנער ממנו – עד שהוא איבד במידה מסוימת את משמעותו.

להלן שתי דוגמאות:

1. פסיכולוג נוצרי בשם ג'וזף ניקולוסי אומר "הומופוביה היא פחד לא רציונאלי מהומואים. אבל אני באמת חושב, על סמך הניסיון שלי, שמדובר באנשים שכולם לא יציבים רגשית, אגרסיביים ופוגעים בעצמם ובזולת. לכן היחס שלי אליהם הוא רציונאלי, ואני לא הומופוב".

2. מבקר תרבות (גיי בעצמו) בשם ברוס באואר פרסם ביקורת "קטלנית" על קובץ שיריו של משורר הומו בשם אלן גינסברג. כשגינסברג שמע זאת, הוא שאל את חברו אם באואר הומופוב.

מה אתם אומרים? מי מהשניים הומופוב? הראשון? השני? שניהם? אף לא אחד מהן?

ובאמת, איך יודעים?

אני מאמין שלעתים קרובות ההבחנה היא אכן קשה. ודווקא בגלל זה הייתי רוצה להציע תבחין (קריטריון) שעוזר לי אישית. זהו תבחין ששאלתי אותו ממשפטן אמריקאי בשם אלן דרשוביץ, ובמקור נועד כדי להשיב לשאלה "מיהו אנטישמי?".

ובכן, אומר דרשוביץ, כשמדברים על האנטישמיות, חשוב לדבר על ההקשר. אם מישהו אומר משהו על העם היהודי או על ישראל, יש לבחון לא רק את תוכן האמירה, אלא בעיקר את השאלה האם אותו אדם משתמש כלפי עמים אחרים ומדינות אחרות בקנה מידה מוסרי דומה או שונה.

למשל, יהיה סביר מאוד להגיד שהדמוקרטיה הישראלית אינה מושלמת ,וזה לא ייחשב אנטישמיות. לעומת זאת, אמירה שלדמוקרטיה הישראלית הבלתי מושלמת אין זכות קיום לצדן של דמוקרטיות בלתי מושלמות אחרות, זו תהיה אמירה בגדר אמירה אנטישמית. כי היאשמונעת מעם יהודי את זכותו לקיום ריבוני לעומת זכותם של עמים אחרים.

אם נעבור מפה להומופוביה, הרי שאמירה הומופובית תהיה אמירה ששופטת הומואים ולסביות בצורה שונה מיתר בני האדם. למשל, אדם יכול להגיד שמשכב זכר אסור באיסור תורני חמור. זו כשלעצמה אמירה ניטרלית. אך ניתן יהיה לשאול, האם הוא מודע להבחנה בין המעשה האסור ובין אדם בעל משיכה לבני מינו שבכלל לא בהכרח מבצע את המעשה? האם הוא שופט באותה רמה של חומרה את כל האנשים שעוברים על איסור תורה או אנשים שהם בעלי פוטנציאל לעבור על איסור תורה מסוים (אישית, איני מכיר מישהו שאינו בעל פוטנציאל כזה). למשל, אם מישהו שחושב שבעייתי שהומואים ולסביות ישרתו בצה"ל, חשוב שיסביר מדוע הוא לא רואה בעיה בכך שבועלי נידות יעשו זאת.

דוגמה אחרת לגישה הומופובית, בעיניי, היא גישה שמנסה "לגזור" את כל ההומואים והלסביות על פי "גזרה" אחת מסוימת, בדר"כ שלילית. לוקחים הומוסקסואל שעשה משהו ביזארי וחריג, ומשליכים את זה על כולם, בלי הבחנה. ביטויים כמו "אורח חיים הומוסקסואלי" או "קהילה הומוסקסואלית" הם ביטויים מטעים בעיניי, כיוון שאין צורת אורח חיים הומוסקסואלית אחת, כשם שאין "קהילה גאה" אחת. ובדיוק כשם שאותו אדם היה רוצה שלמופרעים וחריגים בתוך המחנה שלו יתייחסו כאל "עשבים שוטים", כך עליו ולהתייחס גם לחריגים בקבוצות שונות.

אם כן, ראינו שנֵי "מכשירי זיהוי" עיקריים של הומופוביה בארגז הכלים שלי: 1) מוסר כפול,2) הכללה.

ניתן להשתמש בעיקרים אלו באופנים שונים. לפעמים ניתן לזהות באמצעותם הומופוביה סמויה ומתוחכמת, כזאת שמנסה לעדן את עצמה ולעטות ארשת מכובדת. ולעתים ניתן גם לזהות באמצעותה טעות, הכללה בתום לב או בורות שאינן בהכרח הומופוביה.

אני מאמין שהנושא הזה חשוב גם כדי שנבחין בהומופובים ש"מסווים" את עצמם, ולא פחות מכך כדי שלא נמשוך למחנה ההומופובי אנשים תמימים שהיו יכולים להיות בני ברית או אוהדים של המאבק שלנו.

אחתום את רשימתי בפראפרזה על תפילת השלווה הידועה:

אלי,

תן בי את השלווה לקבל את מי שחושב אחרת ממני, אך לא מנסה לפגוע בי

את האומץ להתנגד למי שרוצה לפגוע בי ומסווה זאת בדאגה או ויכוח

ואת התבונה להבחין בין שניהם.

אמן

רשימה זו פורסמה גם באתר "כמוך"

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: