מכתב לנתן זך

לנתן זך שלום

נתן זך

יחד עם כל עם ישראל, קראתי גם אני את הראיון איתך בעיתון "ידיעות" בסוף השבוע האחרון. אי מאד מאמין בזכותו של כל אדם להגיד את אשר בליבו. ובאותה מידה, אני מאמין בזכותו של כל אדם להתייחס לדבריו של הראשון, והחלטתי לנצל זכות זו. גם כי דבריך הופיעו בבמה נפוצה מאד.

משורר רוסי גדול, מייקובסקי, אמר פעם "אני משורר, וזה מה שמעניין בי". אולי הוא רצה לומר שמה שקובע במשורר זו איכות השירה שלו. ויתר הדברים- הגיגים על כלכלה, חברה, וחינוך למשל- הם לא בהכרח מעמיקים, חשובים ומקוריים יותר מאשר דעותיו של מוכר בשוק. הייתי שמח להיווכח שמייקובסקי טעה ושאדם שיצר שירה איכותית ונוגעת הוא גם בעל סגולה ייחודית להתבוננות מפוכחת במציאות חברתית.

אך זה לא מה שראיתי בראיון איתך. ראיתי בו דברים מוכרים וצפויים עד שעמום ובעיקר- מאד שטחיים ובנאליים. הכול בארץ מתפרק, הכול על הפנים, נכשלנו במה שרצינו להקים כאן, לכו לגרמניה- זו תמצית דבריך. אתה מתלהב בלי סוף מפסוק אחד ברש"י שאתה מכיר וממשיך לשמור טינה לאלתרמן ולחסל איתו חשבונות, יותר מארבעים שנה לאחר מותו. גרוע מזה, ההסתייגות הגורפת שלך מכל מה שקורה היום בארץ והתעלמות בוטה מכל הפריחה התרבותית שיש כאן, מוכיחה שאתה פשוט מנותק. אתה לא יודע מה קורה. ארץ שבה שורות משיריך כתובות על תחנות האוטובוס ונלמדות בבתי ספר ושבה פרופסור חולה סרטן בן 78 מפרסם תרגום עברי חדש ל"ביקורת התבונה הטהורה" של קנט- אתה יכול להגיד עליה כל מיני דברים, אבל חסרת תרבות היא לא. למעשה, ישראל היא אחד המקומות המעניינים והתוססים ביותר בעולם מבחינה תרבותית. והרמת תרומה נכבדה מאד לכך. לכן, כשאתה יורק בצורה בוטה כל כך על מפעל התרבות הישראלי- אתה יורק, במידה רבה, גם על מפעל חייך.

סופר סאטירה רוסי- יהודי בשם מיכאיל ז'בנצקי ( שאת שמו ספק אם שמעת ) אמר פעם "אל תתנהגו כאילו שאתם לא נמצאים במקום שאתם נמצאים בו". הוא התכוון למהגרים הרוסים, גם בישראל. אבל אני חושב שזה משפט שתקף עבור כולם. אני הגעתי מרוסיה וחי בארץ הזו. אחד הדברים שאני לא סובל זה פטריוטיזם צעקני וולגרי. אך אני מתנהל כאדם שגר כאן ולא מנסה להעמיד פנים שאני חי במקום אחר. ויש כאן דברים שלא מוצאים חן בעיני. אחד מהם זה השכר שלי בתור עובד סוציאלי. ואני נאבק כאן כדי לשנות את זה ואני מאמין שנוכל. אבל אני בוחר להתנהג כך כי אני מאמין שאני חי כאן וזה הבית שלי. וחשוב לי ליצור כאן תנאי חיים כמה שיותר טובים, בין היתר, כדי שכל יהודי בעולם יוכל להרגיש כאן בבית. ואכן, עם כל הקשיים, הגענו היום לשישה מיליון יהודים שרובם ( לפי הסקרים ) מרגישים כאן כמו בבית. את היתר איש לא עוצר ואיש כבר מזמן אינו קורא להם "מפולת של נמושות". אבל רוב הישראלים אוהבים את המקום הזה- כפי שאני מאמין, רוב הגרמנים גם אוהבים את ארצם, שנושאת איתה עדיין את שרידי החרפה הנאצית והקומוניסטית. כי אין להם גרמניה אחרת. ולנו אין ישראל אחרת.

לסיום, אומר כמה דברים בנימה אישית. תסלח לי נתן, אבל בתור איש טיפול בתחום ההתמכרויות, אני בתחושה שאתה מפריז עם אלכוהול, בטח יחסית לגילך. אפילו צילום מחמיא של צלמת "ידיעות" תופס כוסות בירה על שולחן עבודתך. ואיני מצליח להיפטר מהרגשה שצריכת האלכוהול הנמשכת שלך קשורה הן להידלדלות בשירתך ( כפי שכתב דב אלבוים ב"מעריב") והן לרידוד כללי של מחשבתך . ותאמין לי, גם בגיל מבוגר ניתן להיגמל. תשאל את יהונתן גפן- אם אתה עוד מדבר איתו.

ודבר באמת אחרון. נתן, שנינו יודעים שאתה הולך לפנות את הזירה בטווח הנראה לעין. זה מצב טבעי. בעולם הבא, כנראה שאתה לא מאמין. אבל אולי חשוב לך עדיין איך יזכרו אותך בעולם הזה- בתור משורר רגיש שמבקר אך אוהב את ארצו, כמו את חיים גורי- או בתור זקן נרגן ומנוכר לכל מה שיש כאן. שיגידו : "הוא היה משורר נפלא, אבל אדם ממש רע". או שמא " צריך לקרוא רק את השירים שלו, דעותיו היו סתמיות"?

מי לדעתך צדק בסוף- אלתרמן או מייקובסקי ?

בהערכה- זאב שביידל

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • שלומי  On אוקטובר 30, 2013 at 9:40 pm

    מלים כדורבנות. נראה לי שמשוררים הם אנשים שיש להם ע"פ רוב מה לומר בתחומים שונים בשל רגישותם לניואנסים שונים. אולם אתה מעיד על זך שאינו רגיש אלא מכליל בגסות, ומכאן שהמשורר שבו זקוק לכך שינגנו לו בכינור כפי ששאול ביקש מדוד.

להשאיר תגובה

