מרק גרזן

אורי אורבך

 

לכבוד השר לאזרחים ותיקים אורי אורבך

שלום וברכה

קראתי את רשימתך במוסף "יומן" של העיתון "מקור ראשון" מתאריך 13.12.2013 ( חברו את הנקודות ). הרשימה עסקה, בין היתר, בשוויון זכויות של זוגות מאותו מין. וכיוון שאני תומך בכל ליבי בשוויון זה, הופתעתי לגלות ברשימתך כמה דברים על עצמי. הסתבר שאני, ככל הנראה, גם תומך במסתננים בלתי חוקיים ובהשתלטות בדואית על נגב. יתרה מזאת, אני כנראה גם דוגל בחיסול דמותה היהודית של ישראל ובסתר ליבי אף משווה אותה לאפרטהייד ולקינוח גם מצדד בהמתת חסד. מקווה שלא שכחתי כלום.

בדרך כלל אני מאד אוהב את כתיבתך הפובליציסטית, גם כשאיני מסכים עמה. אך אני חושב שהפעם יצא לך פשוט גרוע. לא רק שלא השתכנעתי ש"בין כל הדברים האלו עובר קו אחד ברור"- אלא שאני חושב שפשוט לקחת את כל כותרות השבוע שעצבנו אותך ודחסת אותן לרשימה אחת. וחבל.אני מניח שחלק מהרקע לכך הייתה העובדה שבשבועות האחרונים אתה ומפלגתך נתונים תחת ביקורת תקשורתית על התנגדות לכל יוזמה המקדמת זכויות של זוגות מאותו מין ומצאת הזדמנות "להחזיר" קצת. אך ברשותך, הייתי מבקש לנסות למתוח את הקווים המחברים בנקודות אחרות.

ראשית, אולי פספסת את זה, אך מדינת ישראל כבר מכירה בנישואין חד מיניים! לפני כשבועיים הייתי בחתונה של חבר ( גיי דתי הפעיל באחד הארגונים של גאים דתיים ) עם בן זוגו. חברי הוא גם בעל אזרחות אמריקאית, והם נסעו יחד לניו יורק, נישאו שם וכשחזרו לארץ- נרשמו כנשואים במשרד הפנים. כתוב להם "נשוי" בתעודת זהות ובן הזוג מופיע בספח של השני. בשבוע שאחרי החתונה חברי אף הלך לדואר, כדי לקבל חבילה של בן זוגו והציג לפקידה תעודת זהות עם הספח. וקיבל את החבילה. אה, והוא לא גר בשיינקין ת"א. הוא גר בירושלים.

עכשיו, תסביר לי בבקשה, כיצד ספח תעודת זהות של חבר שלי ובן זוגו ( שניהם יהודים כשרים) מאיים על דמותה היהודית של ישראל או על המשפחה הקלאסית ? אתה כותב ש"למשפחה הקלאסית צריך לתת עדיפות" ( אתה מן הסתם מתכוון למשפחה של גבר אחד- אישה אחת. לפני כן משפחה קלאסית, גם ביהדות, כללה גבר ומספר נשים, אבל זה נושא לפעם אחרת). אבל האם עדיפות שהטבע נותן למשפחות ה"קלאסיות" בכך שהן מהוות 95-96% מהאוכלוסייה היא לא עדיפות חזקה מספיק ? האם אתה באמת חושב שאם זוגות מאותו מין יזכו לשוויון מלא בהכרה בזוגיות והורות, זה יגרום לבריחה מאסיבית מ"המחנה שלך" ?

כפי שאמרתי, זוגות מאותו מין קיימים, עם או בלי הכרה חוקית. זוג אחד כזה אף התגרש בשבוע שעבר ובית המשפט אישר את הגירושין ( קורה, כמו אצל כולם). יתרה מזאת, סקר שפורסם השבוע בעיתון "הארץ" מראה תמיכה ציבורית בשוויון זכויות לזוגות הומו לסביים בשיעורים של כ- 70%. כלומר מחוץ לציבור הדתי, מדובר בתמיכה כמעט מוחלטת. בכנות, אני חושב שנתונים אלו מוגזמים. אבל אני גם חושב שהם אכן משקפים מגמה קיימת. פרטים וזוגות חד מיניים מזמן הפסיקו להיות "שמאלנים מופרעים משיינקין" בחברה הישראלית. אנו הולכים ונכנסים ללב הקונצנזוס. אתה צודק כשאתה מרגיש שמתפרקת לך הקואליציה סביב העניין ושבנושא הזה אתה איבדת לא רק את המרכז הפטריוטי של יאיר לפיד, אלא אפילו את הימין השמרני של הליכוד ( ודני דיין ). זה נכון. הויכוח על זכויות חד מיניים הוא כבר מזמן בין שמאל לימין. הוא גם לא בין דתיים לחילוניים ( ע"ע עליזה לביא ). הוא ויכוח בתוך הציבור דתי. ברשימתך אתה מלין על כך ש"הבון טון הוא להציג את השמרנים כאנשים חשוכים ואת הליברלים באור יקרות בוהק". אבל בון טון הפוך, של שמרנים כפטריוטים חסודים לעומת ליבראלים כנהנתנים מופקרים ומנוכרים, אף הוא לא פותר דבר. אולי המסקנה היא, שכדאי לדון בכל דבר לגופו ולא להיגרר להכללות שלא תורמות דבר ?

ודבר אחרון. דוברים שונים במפלגתך חזרו מספר פעמים על האמירה שאין להם התנגדות להכרה בזכויות של זוגות חד מיניים, אבל הם מבקשים שלא יקראו לזה נישואין. עו"ד אסף בנמלך מ"נאמני תורה ועבודה" השווה את זה לעשיית מלאכה בשבת "בשינוי". עושים, אבל בכאילו לא. לי זה מזכיר אגדת עם רוסית על מרק גרזן ( שעובדה לעברית ע"י יהודה אטלס). מעשה בעני מרוד שביקש ללון בבית. בעלת הבית הסכימה, אך סירבה להאכילו, עד שעני סיפר לה שהוא יודע להכין מרק מגרזן. בעלת הבית הסתקרנה והביאה לו גרזן- והעני שם אותו בסיר והתחיל לבשל אותו עם מים. כעבור שעה קלה הוא אמר שאם מוסיפים גם מלח, מרק גרזן יוצא הרבה יותר טעים. בעלת הבית נתנה לו מלח. לאחר מכן הוא חזר על הבקשה לגבי גזר, קרוב, תפוחי אדמה, בצל ובשר. והכול, כמובן, כדי להטעים את הגרזן. ואז המרק התבשל- וניתן היה להוציא את הגרזן ולשים בצד.

אולי הגיע הזמן שננהל שיח רציני על הכרה בזכויות של זוגות חד מיניים ועל שמירת ערך המשפחה, במקום לחכות עד שמרק הגרזן ירתח לנו על פלטה של שבת ?

שבת שלום

בברכה- זאב שביידל

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

Trackbacks

להשאיר תגובה

