מנידוי לתקווה

 

rabbi_Harel-150x150

לכבוד הרב ארלה הראל שלומות

אני מתכתב איתך ועם דעותיך בנושא ההומו לסבי מזה זמן והשנה אף הסבנו ביחד בפאנל במסגרת של "כנס ירושלים" הנכבד. ברם, לוז הדיון הדחוס וגם מתח רב מסביב מנע את האפשרות לנהל דיאלוג ולהבהיר עמדות. וכעת, כשפרסמת את דבריך ב"עולם קטן", אני מבקש בהזדמנות זו ללבן את הדברים ואת נקודות ההסכמה והמחלוקת.

ראשית, אני מסכים איתך שלא קיים כל גיבוי רבני למעשה הטרוריסטי של ישי שליסל. למעשה, הוא הצליח לא רק לפרוץ את מחסום המשטרה, אלא אף פרץ גבול של כל שיח- ליד מעשה אלימות כה קיצוני ומטורף, כל דעה קדומה מכוערת תיראה כמתונה. ואכן קיימות גם קיימות בציבור הדתי וגם בקרב רבנים אמירות שאינן מתירות את דמם של בני אדם הומו לסביים, חלילה- אך יוצרות אווירה של דמוניזציה, שנאה, סלידה והיסטריה מוסרנית. באותו כנס ארגון "בקדושה" שהזכרת, אחד מחשובי הרבנים של הציונות הדתית, רב אליקים לבנון, קרא להומוסקסואליות "סטייה ומחלה" ( והערת לו שאתה חולק עליו בנקודה זו). רב ישראל רוזן ( גם לא דמות שוליים), כתב בעלון שבת על "קהילה המניפה דגל של סטיה ומפתה אל שורותיה" ( ובאותה נשימה המליץ על עמותת "כמוך") ורשימה באתר סרוגים דיברה על "צעדת המוות", לא פחות. וכשאנשים שומעים שיש מצעד של סוטים וחולים פתיינים ומסוכנים- האם זה לא סביר לחשוב שכמה מהם ירצו לקחת סכין או אקדח ?

שנית, אני חושב שהביקורת שלך על הקהילה הדתית הגאה ( שאני פעיל בה כבר שנים רבות) היא גם לא מדויקת עובדתית וגם מעליבה. היא לא מדויקת עובדתית כי איננו "תובעים מהרבנים להתיר איסורים או להתאים את התורה להבנתנו האנושית". בפאנל בכנס ירושלים, נציגת הארגון "בת קול" בת עמי נוימאייר אף אמרה זאת במפורש. איננו תמימים ואנו מבינים שמנגנון הרבני דהיום לא בנוי לשינויים כה מרחיקי לכת במערכת- וגם לשינויים זעירים הרבה יותר. אנו לא שם אפילו לגבי מטריה בשבת וקטניות בפסח- אז בנושא הומולסבי?

וביקורת שלך גם מעליבה כי יש בה יותר משמץ של זלזול. למה לקרוא לנו "אנשים משולי הציבור הדתי"? אם תסתכל ברשימת השמות תחת מכתב פתוח לרב לבנון שפורסם ע"י חברי "חברותא" תמצא שם בוגרים של מיטב המוסדות של הציונות הדתית לכל אורך הקשת. ובכלל,למה לא להתווכח עם דעה באופן ענייני? הרי אתה מצדד, למשל, בעלייה להר הבית, ואף זה בניגוד מוחלט לרוב הפוסקים האורתודוקסים של דורנו. האם היית רוצה שיתייחסו אליך בתור "דמות רבנים שולית מהשוליים"? בנוסף, אתה בעצמך בא ואומר שיש להתייחס בכבוד לדעה שנשמעת בתוך בית המדרש, גם אם לא מסכימים איתה. ובאגף הליבראלי של הציונות הדתית כבר בהחלט נשמעות דעות הקוראות ליציאה מהארון, כמו של הרבנים יובל שרלו, בני לאו ורבנית מלכה פייטרקובסקי. האם ריבוי הדעות של בית מדרש חל עליהם? או שמבחינתך הם "מחוץ לתחום", כמו ספרה של הרבנית פייטרקובסקי שרשת "דברי שיר" סרבה להפיץ ? מדובר , אגב, באותה רשת שהפיצה את ספרך החדש…

איני רב ולא מורה הלכות ולכן לא אכנס איתך לדיון על ניצחיות ודינאמיות של התורה. רק אומר שבעיניי, העמדה שתומכת בטיפולי המרה, בניגוד מוחלט לדעתם של כל הארגונים המקצועיים בארץ ובעולם ומתבססת על קומץ שולי מאד של אנשי מקצוע היא …לא עקבית. לפי ההיגיון שלך, מותר לשנות נטייה מינית, גם אם רוב מוחלט אנשי טיפול אומרים שאי אפשר- ולעומת זאת אסור לשנות הלכה, שלהשתנות ולהתפתח זה מה שהיא עשתה במשך רוב ההיסטוריה שלה.

אבל נחזור להווה. כאמור, איני צופה שינוי הלכתי דרמטי וכך גם חבריי לקהילה דתית גאה. אנו מובילים שינוי אחר- שינוי חברתי. ואנו חושבים שהוא הסיבה האמיתית לכך שהומופוביה בציבור שלנו יורדת. הדבר נאמר לי באופן אישי אינספור פעמים, גם על ידי רבנים, וגם סתם אנשים שומרי מצוות שפגשתי אותם ושוחחתי איתם. לכן אנו יוצאים מהארון, גם באופן פרטי וגם קולקטיבי. כתבת שאתה מכתת רגליים בכל הארץ כדי לעודד סבלנות, ואנו רוצים שתעבוד קצת פחות קשה. תן לנו קצת לעשות את העבודה שלנו. ככה הציבור לומד הכי טוב. גם בכנס "בקדושה" עליו דיברת, לא ראיתם לנכון להביא הומוסקסואל דתי ( אפילו אחד שעבר טיפולי המרה בהצלחה, מתוך מאות שיש, לטענתכם) והיחיד שיצא שם מהארון היה חבר וועד חברותא ששאל שאלות מהקהל. אחרי המושב רבים מהמשתתפים ניגשו אליו ודיברו איתו. מה שקרא, יציאה מהאורן אחת שווה אלף מילים על סבלנות והכלה.

ודבר אחרון. מובן שאני חולק על אחוזי ההצלחה של הטיפולים שאתה מציג, אבל הנושא הזה כבר נטחן עד דק ולא נוסיף כעת עוד. אותי מעניין משהו אחר. מה צפוי לאותו "לירן" שאותו אתהכל כך משתדל לעודד לנחם. מה יהיה אם הטיפול שלו לא יצליח? ואף עם לסבית הוא לא יוכל להתחתן ? וחיי בדידות יהיו עבור קשים מנשוא, כפי שהם קשים עבור כל אדם נורמלי וכפי שהם היו קשים מנשוא מן הסתם גם עבורך- כפי שאתה בעצמך מודה באומץ באומרך "איני יודע אם הייתי מצליח לעמוד במקום שבו אתם עומדים היום". לירן כעת רק בתחילת הדרך והוא זקוק למעט הכלה ועידוד- אבל מה יהיה כשהוא יזדקק ליותר מזה? כשהוא יבין שהוא לא יצליח להקים את בית חלומותיו? כשהוא ירצה להקים משפחה דתית גאה, כמו של בת עמי ? משפחתה הדתית המורחבת מקבלת אותה היום באהבה רבה- האם גם אתה תהיה מוכן לקבל את לירן ? האם הוא יישאר אז "לירן היקר עד מאד"? אם וכאשר לירן יחליט להצטרף לקהילה הדתית הגאה ולצעוד איתנו- אנו רוצים שהוא לא רק לא יידקר, אלא ירגיש בבית במשפחתו ובקהילתו. שלא יהפוך ל"דמות שוליים", "הורס התורה ומשעבד אותה לגחמותיו"? כולנו רוצים לעזור ללירן. נראה לנו שהציבור הדתי מבין זאת יותר ויותר. האם גם אתה מבין זאת? האם אתה מוכן באמת לחבק את כולם, אף בלי הסכמה?

מחכה לתשובתך

זאב

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: