טוב שברופאים

על פרשת ד"ר סודי נמיר

 

ד"ר סודי נמיר

מעשה שהיה במהלך שירותי הצבאי

סיפר באזניי חייל על רופא ביישוב שלו. צדיק אמיתי. איש אציל נפש שתמיד מוכן לסייע לכול. פעם אחת אותו חבר לקה בכאבי מעיים קשים בשעת לילה מאוחרת. הוא היה עלול למות אם סיוע רפואי לא היה מוגש לו בזמן. ואותו רופא הוזעק מביתו באישון לילה והגיש לו סיוע מיידי ובכך הציל את חייו. למרות שהיה בכלל בקופת חולים אחרת ולא היה מחויב לעשות זאת.

אותו חייל היה תושב קריית ארבע. ושמו של הרופא- ד"ר ברוך גולדשטיין.

אני לא משווה את ד"ר סודי נמיר לד"ר גולדשטיין. לא, אני לא משווה. הרי גם הוא לא משווה אותי ואת חבריי הלהט"בים לפדופילים. הוא פשוט הזכיר אותנו יחד, כמה פעמים. אבל הוא לא משווה. אז גם אני לא. סתם נזכרתי.

נזכרתי כי זה מדהים לראות איך אדם יכול להיות איש מקצוע מסור מצד אחד- ופנאט חשוך לגמרי מצד שני. איך הוא יכול להגיש במסירות סיוע ל"אנשי שלומו"- ולא לראות בני אדם באחרים.

מצד שני – מה אני כל כך מתפלא? הלא זה מה שעשו, למשל, פסיכיאטרים סובייטיים כשאבחנו סכיזופרניה אצל מתנגדי משטר ואסירי ציון. הם ראו בהם "סוטים". אשפזו אותם בבתי חולים פסיכיאטריים. נתנו להם תרופות. והם עשו את זה בגלל אידיאולוגיה שהם באמת האמינו בה. לא מעטים מהם, אגב, היו יהודים.

אבל אמרנו שאני לא משווה.

ד"ר סודי נמיר לא אשפז אף אחד בבית חולים פסיכיאטרי נגד רצונו. גם אם הוא היה רוצה, הוא לא יכול. הוא רק אמר שאנו חולים, סוטים וצריך לטפל בנו ולהחזיר אותנו לארון. והוא לא הומופוב. ממש לא. הוא רק כל כך נגעל מאיתנו שאפילו מקפיד- שימו לב- לא לבטא לעולם את המילה "גייז", "הומואים", "להטבים" – בקושי "חד מיניים". או "לוקים בדבר הזה". ככה הוא קרא לעמיתיו הרופאים הלהט"בים אחרי ש"התנצל" בפניהם. "לוקים בדבר הזה". ההתנצלות שלו הייתה …שאם הוא היה יודע שבאותו פורום שהוא פרסם את הדברים יש רופאים להט"בים, הוא היה מתבטא אחרת, אבל עם אותו תוכן.

כמו שמאיר כהנא היה אומר לפעמים "לקוראים הלא יהודים מומלץ לא להקשיב לדברים שאני הולך להגיד כעת".

אבל אני לא משווה את ד"ר נמיר לרב כהנא.

אבל את הרבנים שיצאו במכתב תמיכה בו… קצת כן.

אז מה היה לנו פה?

רופא מסור ונאמן, עם דעות הומופוביות חשוכות. עם הדעות החשוכות האלו הוא ישב בוועדת האתיקה של ההסתדרות הרפואית בישראל. וגם לימד אתיקה רפואית ויהדות מעל 25 שנה ( ואולי ממשיך )? וכשהתקבלה החלטה שהוא לא יכול להמשיך להיות חבר בוועדת האתיקה ( איש לא מעלה בדעתו שהוא לא יהיה רופא)- ד"ר נמיר נורא נעלב ונפגע מזה. הוא פשוט הזדעזע. הוא המום מסתימת הפיות וציד המכשפות. קדוש מעונה. צדיק בסדום. קוזק נגזל…

סליחה… אמרנו שאני לא משווה

באמת אין השוואה. לפני שנים לא רבות, בגלל אנשים כמו ד"ר סודי נמיר, אנשים כמוני לא יכלו:

– לעבוד בתור רופאים

– לעבוד בתור עובדים סוציאליים, פסיכולוגים ופסיכיאטרים

– להיות מורים

– להדריך בתנועות נוער

– להיות קצינים ומפקדים

– ובטח לא להקים משפחה ולהביא ילדים

ועוד לא התחלנו לדבר על טיפולי המרה.

את כל זה ד"ר נמיר היה שמח להחזיר. הוא אומר זאת מפורשות "הייתי שמח שקצת יחזרו לארון". שנחיה שוב בבושה, באשמה, בשנאה עצמית, בהלקאה עצמית וכאב. ושלא נצא.

ובגלל כל זה…רק העזיבו אותו מוועדת אתיקה. כך שבאמת אין מה להשוות.

ואנחנו יוצאים.

יותר ויותר.

וד"ר נמיר קולט את זה. ולכן הוא כל כך כועס וזועם. ואני רק מקווה שבעקבות הפרשה הזו, עוד כמה רופאים גאים ייצאו מהארון. כי זה הנשק העיקרי שלנו.

ואולי אז ד"ר נמיר יתחיל לראות אותנו מקרוב. ולהבין שאנו בני אדם ויהודים בדיוק כמוהו. שרוצים קצת נחת ואהבה בעולם הזה. ובית. ומשפחה- בדרך שלנו. אבל בדיוק כמוהו. פשוט קצת אחרת.

בזה אני כן משווה.

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • עיתונאי קטן  On ספטמבר 9, 2015 at 10:13 am

    לזה קוראים אלימות בוטה. מי שחושב אחרת ממני גם אם לא תקף אותי – הוא פסול…

    שיהיה. מה כבר אפשר לעשות ממי שעושה את "תורתו" קרדום לחפור בה

  • zeeviksh  On ספטמבר 10, 2015 at 9:33 am

    אדם שאומר לי שאני סוטה שצריך לחזור לארון ושם לטפל בו "חושב אחרת ממני ולא תוקף"

    מה זה תוקף? דוקר במצעד?

להשאיר תגובה

