מכתב לרב פרומן- לעולם הבא

רב פרומן           חסידים צוחקים מזה

לכבוד ר` מנחם חי שלום פרומן

שלום רב מנחם

כשהיית כאן אתנו, יצא לי לשוחח אתך רק פעם אחת ,שיחת טלפון. ולהקשיב לך מספר פעמים בפורומים ציבוריים. וכמובן לקרוא את הדברים שכתבת ולשמוע אותם בתקשורת. ועל שני האחרונים יצא לי פעמיים לכעוס מאד. אבל כעת קראתי מקצת דבריך שבנך הוציא בספר "חסידים צוחקים מזה". ועל זה רציתי לומר לך כמה דברים. שאולי תצחק מהם.

האמנתי פעם שאולי תצליח לעזור לי לשלב את הנטייה המינית שלי עם הדת שתי. ש"תפתור לי"

את הבעיה. ולא זו בלבד שלא פתרת, אלא יצא לך גם לומר כמה דברים פוגעים. אגב, גם בספר זה. אבל זה כבר לא חשוב- אתה כעת בעולם האמת וכבר יודע שדיברת שטויות חלק מהזמן. וזה העיקר.

רציתי להגיד לך תודה גדולה. על זה שאתה עושה בספר הקטן הזה את מה שמורה רוחני אמיתי צריך לעשות. וזה לא לספק פתרונות ותשובות מן המוכן, כאילו שאנחנו בסמינר "ערכים", אלא לסייע לאדם לחיות חיי אמונה עשירים ועמוקים מתוך ובתוך הקונפליקט. יש קונפליקט? יש מתח? יש פרדוקס? אז מה? חסידים צוחקים מזה …

אתה מלמד בספרך גם מעט מסוד האהבה. לדבריך, זהו הסוד הגדול של הזוהר. אנכי הקטן לא זכיתי לעיין בתורת הנסתר, אבל הדברים שאתה אומר הם כה נפלאים ומושכים את הלב וברור שכאשר יגיע לחיי בן הזוג הנכון, איישם אותם. אגב, לגבי זה, רציתי להגיד לך שהיחס שלי אליך היום דומה ליחס ליהודי אחר. שאמנם לא שמר מצוות, אבל היה אדמו"ר גדול בתורת אהבה. היה לכם אפילו אותו שם משפחה, בשינוי של אות אחת. קראו לו אריך פרום. הוא כתב ספר נפלא שנקרא "אמנות האהבה". ומה לעשות שהוא גם כתב שם שהומוסקסואל הוא אדם נרקסיסטי שלא התפתח כראוי. כעת, יש לי שלוש אפשרויות. הראשונה היא להגיד שאריך פרום בטח צודק ואם הוא אומר שאני אדם נרקסיסטי לא מפותח- כנראה שזה נכון, הלא הוא אריך פרום הגדול ואני זאב הקטן. אפשרות שנייה היא להגיד "פסול פסול פסול", לשים עליו ועל ספריו חותמת "הומופוב טרף למהדרין" ולשים את כולם אחר כבוד ליד צפרדע זבל.

אבל יש אפשרות שלישית. והיא להגיד שאריך פרום, זכר חכם לברכה, הבין נכון הרבה דברים שקשורים לאהבה ולא הבין דבר אחד- שאצל גייז זה עובד באותה צורה. לעשות גזירה שווה. או ללכת בדרכו של ר' מאיר ביחס לאחר- רימון מצא, תוכו אכל, קליפתו זרק. לרימון יש קצת קליפה, אז מה ?

ועוד דבר שאהבתי אצלך, ר' מנחם- אתה חיית את המציאות. מסופר שמישהו בישיבה שלך הסתובב עם טישרט "אין ערבים- אין פיגועים". וניגשת אליו ואמרת לו "אבל יש ערבים!" וזו לא הייתה השלמה סתמית עם המציאות- אם כי אצל הדתיים גם זה לא מובן מאליו וכפי שאמרת, אדם דתי מסוגל לא רק להגיד "היה לא תהיה", אלא גם "היה לא היה". אבל אתה היית בעניין הזה תלמיד אמיתי של ראי"ה. והאמנת באמונת אמת שהקב"ה רוצה שנחלוק את הארץ הזו עם בני ישמעאל. זו לא תקלה מצערת ולא פותרים אותה לא עם גדרות ולא עם טרנספרים. אגב, בכלל לא בטוח שפותרים אותה. אלא בינתיים משתדלים כמיטב יכולתנו לנכש את הגילויים הרצחניים של עוינות ופשוט לחיות אתם. עד שיבוא אליהו.

אבל אני אגיד לך משהו עוד יותר, רב מנחם ? אמנם אתה כבר לא אתנו, אבל כשקראתי את הספר הרגשתי כלפיך את מה שנהגו לומר על ר' נחמן- שאתה "חי באמת". על פי שם שהוספת לעצמך אחר שהתגלתה המחלה. השכלת להפוך את המחלה שלך לחמלה, לתורה, לניגון ולאהבה. יש לנו רבנים גדולים שחיים אתנו היום אבל כשאני רק פותח את הספר שלהם, אני כבר יודע מה יהיה כתוב מן ההתחלה ועד הסוף. רבנים חיים כותבים ספרים מתים. ואתה…לא ידעתי מה יהיה בעמוד הבא. אפשר באמת לדבר אתך. אתה חי באמת.

תרקוד בשלום על משכבך, רב מנחם. תלמד ותמחא כפיים בישיבה של מעלה. לא יודע למה, אני בתחושה שמאז שהלכת מאתנו, נהיה לאנשים יותר קל לשנוא ולרצוח . אנחנו צריכים מאד שתלמד עלינו זכות. בגדול אני לא מאמין בגלגולים, אבל כשאני חושב עליך, מתחשק לי מאד שתשוב אלינו בצורה של גלגול כלשהו. ובינתיים, תדבר עם הבן שלך בחלום כדי שיוציא עוד מספרים שלך.

ד"ש לראי"ה קוק, לבעל שם טוב ולסבא שלי. וגם לאריך פרום, אם אתה פוגש אותו שם. אנחנו כאן נעשה כמיטב יכולתנו כדי לחבר דברים, להשלים, וללמוד תורה מתוך ניגון. קצת חבל שלא זכיתי ללמוד ממך יותר בחייך. אבל מקובל בחסידות שלאחר מותו צדיק נוכח אף יותר בעולמות רוחניים מאשר בחייו, כי בחייו הוא היה מוגבל לגוף החומרי וכעת – לא.

בקיצור- מוות זה עוד דבר שחסידים צוחקים מזה. להתראות לא במהרה

זאב

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

להשאיר תגובה

