רבותיי, ההיסטריה חוזרת

תוצאת תמונה עבור חיים נבון

בעקבות פרשת פייסבוק- נבון

הלצה סובייטית ישנה מספרת על אדם שמגיש בקשה להגר מברית המועצות. כששואלים אותו מה הסיבה לבקשתו, הוא משיב במילה אחת : "הומוסקסואליות". וכשהפקיד המבולבל שואל אותו לפשר העניין, הוא משיב: "תראו, לפני שלושים שנה הומוסקסואליות הייתה עבירה פלילית, לפני עשרים שנה היא הייתה סטייה פסיכולוגית, עכשיו זה נורמלי…בטח עוד מעט זה יהיה חובה".

נזכרתי בבדיחה הזו השבוע, בעקבות פרשת הפייסבוק של הרב נבון ורשימתו של הלל גרשוני. לדעתי, מדובר בסערה בכוס מים, עם תגובה מוגזמת משני הצדדים, שמסיחה את ליבנו מהבעיה האמתית. לכן אבקש לרשום בהמשך מספר מילים לחבריי השמרנים – וגם לחבריי הלהט"בים. אך לפני כן, בקצרה על נקודת המוצא שלי

אני פעיל בקהילה הגאה , בפרט הדתית, מזה שנים. פירוש הדבר, שאני חי מחוץ לארון לחלוטין ונאבק למען שוויון מלא של אנשים הומולסביים כאזרחים שווי זכויות וחובות בכל שטחי החיים. אני סבור שזכות זו הכרה בנישואין הומולסביים אזרחיים ובמסלולי הורות המקובלים ( הסכמי הורות, אימוץ ופונדקאות ). אני אישית מתמקד בשינויים חברתיים ולא חקיקתיים כי זהו תחום הקרוב אלי באופן אישי. אני חושב שהגענו להישגים לא מבוטלים ובזכותם ישראל היא היום אחת המדינות המתקדמות בעולם בכל הנוגע לזכויות להט"ב.

שנית, אני ליברל עקבי ומצדד בחופש דיבור לגבי כל דבר שאינו כולל הסתה לאלימות או עבירה על החוק. חופש כזה חל לדעתי גם על דברים נתעבים מאד בעיניי, כמו הכחשת שואה. זכותי להגיד שהם נתעבים, אך לא ארצה לאסור עליהם בחוק.

שלישית, אני מגנה בתוקף כל בריונות ואלימות מילולית ברשת. בלי הסתייגויות, בלי אבל ובלי חבל. לצערי, חוויתי אותה על בשרי. בתקופת היותי מנהל פורום "גייז דתיים" באתר ואללה, בעידן טרום רשתות חברתיות, הייתי חשוף להתקפת טרולים אלימה מאד, שכללה, מעבר שהשבתת הפורום, מבול יומיומי של קללות ונאצות כלפיי וכלפי מנהלי הפורום השותפים. עד היום איני יודע מי עמד מאחורי המתקפה הזו. ברור לי שזה היה אדם ( אנשים ?) עלובים ופחדנים. אני יודע איך זה מרגיש. מאד לא נעים.

אז נתחיל מה"לא נעים". להפוך "לא נעים" לסתימת פיות מכוונת זה בעיניי הגזמה. קשה מאד להגיד שהרב חיים נבון הוא אדם חסר במה להביע בה את דעותיו. הוא מלמד בכמה מוסדות , מרצה בפורומים רבים וכותב קבוע בעיתון "מקור ראשון". לאחרונה הוא פרסם ספר, בהוצאת ספרים הגדולה בארץ, בו הוא מפרט ביסודיות את משנתו השמרנית בסוגיית המשפחה. יתרה מזאת, גם באותם 24 שעות בהם דף הפייסבוק שלו לא היה פעיל, הרב נבון התראיין על כך אצל אראל סגל וכתב טור למוסף "מוצ"ש והדבר אף הוזכר בעלון "שביעי" ובאתר "סרוגים". אז לא רק שלרב נבון יש מספיק במות לדבר , יש לו גם מספיק הזדמנויות לדבר על זה שהוא לא יכול לדבר והוא מנצל אותן היטב. אז חברים, אפשר להירגע. אנו רחוקים שנות אור מאורוול .

כפי שאמרתי, לחטוף נאצות ברשת זה מאד לא נעים. אבל אני מרגיש שהיד של כמה כותבים נעשתה לאחרונה קלה מדי על המקלדת עם המילים כמו "טרור" ו"לינץ'". אנו חיים במדינה מוכת טרור. טרור בשבילי זה אוטובוס מפויח וחלקי גופות מפוזרים. לינץ' זו מפלצת אדם שמפגינה את ידיה המגואלות בדם להמון צוהל. לא נאצות וירטואליות שלא גורמות לאף טיפת דם להישפך. ואגב, אם מדברים על טוטליטריות, אחד הסממנים המובהקים של שלטון טוטליטרי זה הנוהג לכנות כל ביקורת, פולמוס או מחאה בשם "טרור". קבוצת בריונים היא קבוצת בריונים. תרגיעו , חברים. אנו רחוקים שנות אור מדעא"ש.

אם מדברים על השתקה, בייחוד סביב נושא להט"בי, היא קיימת בשני כיוונים. עלון שבת הנפוץ ביותר בבתי הכנסת, "עולם קטן" פרסם לאחרונה ארבעה סיפורים אנונימיים של "גייז לשעבר" ש"נרפאו" מנטייתם המינית. סיפוריהם כללו, מעבר לתיאור סיפור אישי, השמצות שקריות וסטיריאוטיפים הומופוביים מכוערים. וכשכתבתי תגובה מאד מתונה ובלתי מתלהמת בעליל ושגרתי אותה לעורך האתר, הוא השיב לי שאינו יכול לפרסם אצלו בעלון דבר כזה. בהמשך, הוא אפילו טרח להגיע לאתר האישי שלי ולפרסם שם תגובה לדבריי. לא מחקתי אותה, כי אני נגד לסתום פיות גם לסותמי פיות. אבל אני בעד לנהל דיון. שלא מתאפשר כשהצד שני אינו מוכן להקשיב. ואגב, איני מקבל את ההבחנה , לפיה לימניים כביכול "מותר" להיות תוקפניים, כי הם " לא פלורליסטים ממילא". כולנו בני אדם, לפני הבדלי ההשקפות והגישות בינינו. כולנו רוצים שיקשיבו לנו ושתינתן לנו הזדמנות הוגנת להציג את דעתנו. בעיניי, זו דרך ארץ פשוטה ובסיסית.

הערה לגופו של אותו פוסט של הרב נבון ( אתו התפלמסתי בעבר במספר הזדמנויות ). אני חושב שהבעיה שלו אינה עם התמונה שהתפרסמה בדף הפייסבוק של חיל אוויר, אלא עם החברה הישראלית. חברה זו מכירה יותר ויותר זוגות של הומואים ולסביות שיוצאים מהארון והיא רואה את הקשרים שלנו כקשרים בעלי אופי משפחתי. חבר הכנסת אמיר אוחנה דיבר ביום השבעתו בכנסת על בן זוגו ושני ילדיו. הוא רואה בהם משפחה. ראש הממשלה ניגש לברך אותו באופן אישי. אז מה, גם הכנסת "מקדמת את ערעור ההגדרה המסורתית של מוסד הנישואין"? ואחדד שוב- איש אינו דורש מהרב נבון או מרב אחר להכיר בזוג מאותו מין כ"נשוי כדת משה וישראל", אלא להכיר בכך שהקשר בינינו הוא בעל אופי משפחתי, בעינינו ובעיני הסובבים אותנו. עמית טוב במקום עבודתי נשוי לבן זוגו , עונד טבעת נישואין והוסיף את שם המשפחה של בן הזוג לשם משפחתו. איך הרב נבון מצפה שהם יציגו את עצמם בציבור? "חברים טובים"?

ולסיום, כמה מילים על חבריי מהקהילה הגאה. אני מנסה לחשוב מה גורם להם להתבטא כלפי פוסט פייסבוק שהם לא מסכימים אתו בנאצות וזעם , ולא בצורה עניינית. ואני חושב שיש כאן משהו שהוא מעבר להבדלי סגנון אישיים. הקהילה הגאה הגיעה להישגים מאד גדולים תוך פרק זמן יחסית מאד קצר ( ובתור מי שהיה אחד הפעילים הראשונים של הקהילה הדתית הגאה בארץ, אני יכול להגיד שהשינויים באמת קרו יחסית מהר). ייתכן שזה מעורר אצל חלק מאנשים את אותה תגובת חרדה, עליה מספרת ההלצה, אתה פתחתי. אבל אז קרתה עוד תופעה. פעילים שגדלו מתוך התמודדות על דמות של "אויב הומופובי" פתאום גילו שהיא כבר איננה, או בכל מקרה אינה מסוגלת כבר להתנכל להם באמת. וחלקם מרגישים לא בנוח עם זה, כי קשה להם למצוא תכלית אמתית לחיים, מעבר למאבק עם אותו אויב הומופובי והתקרבנות עצמית מתמדת. לכן הם תולים את הדמות על האדם הראשון שנמצא בסביבה ואז מטיחים בה את נחשול הנאצות, שבמקור היה מיועד לשלמה בניזרי או לנסים זאב. וזה מזכיר לי עוד בדיחה סובייטית.

פרטיזן קשיש יוצא יום אחד מתוך היער העבות של בלרוס, הוא הוא מתחבא שנים רבות, ומגיע לכפר. שם הוא פוגש באישה קשישה הצועדת בדרכה, ניגש אליה ושואל אותו בלחש : "סבתא, יש גרמנים בכפר?"

– איזה גרמנים?- עונה לו הסבתא- המלחמה נגמרה כבר לפני שלושים שנה !

– באמת??? אז למה אני מפוצץ רכבות עדיין ??!

אז חבריי היקרים לקהילה! המלחמה שלנו נגמרה. השגנו את רוב הזכויות שלנו. הפכנו לקונצנזוס. את מה שעוד לא השגנו, נשיג בחינוך ובהסברה ולא בקללות ונאצות. אז די כבר עם הקורבנות וההיסטריה. די לצעוק ! די לקלל ! די לפוצץ רכבות !

הרשימה פורסמה גם באתר "מידה"

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • שלומי  On מרץ 7, 2017 at 3:44 am

    מרשים ומדוייק כרגיל
    דרך אגב האם אתה חושב שבעוד 10 שנים עולם קטן יפרסם תגובה מהסוג שלך?

להשאיר תגובה

