מסע אל הקצה היהודי של החוויה

יהודי בלילה

 

"יהודי בלילה- מסע בעקבות חלומותיו של ר' נחמן מברסלב", מאת אלחנן ניר, ידיעות אחרונות- ספרי חמד, 2017, 359 עמ'

גילוי נאות 1- אלחנן ניר ואני חברים

גילוי נאות 2- הוא גם עורך את מוסף השבת שבו אני כותב מזה שנים אחדות ( עם כי לאחרונה פחות )

גילוי נאות 3- ראיתי את אחד מפרקי הספר "יהודי בלילה" בטרם פורסם ואף היה לנו דיון סביבו

כעת יצאתי ידי חובת הגילוי הנאות, שמסביר גם מדוע כתיבה זו לא עומדת להתפרסם ב"מוסף שבת" של "מקור ראשון" או במה מודפסת אחרת. עם זאת, כיוון שהקריאה בספר הסבה לי עונג רב, החלטתי להקדיש לו מספר מילים, שאולי יהיה בהם עניין.

אומר בכנות שאיני הוגה בשיטתיות בתורתו של ר' נחמן במרסלב ושחוויה הברסלבית, כפי שהיא באה לידי ביטוי בציבוריות הישראלית של היום, רחוקה ממני ומעולמי הדתי. מעולם לא טסתי לאומן ואין לי תכנית כזו, מעולם לא רקדתי על משאית באמצע רחוב סואן ושרתי שאין ייאוש בעולם ומימיי לא שאגתי בקול תרועה רמה "אוי, טאטע !" תוך כדי התבודדות בקרחת היער. כל לימודי ברסלב שלי באו אלי מכלי שני או שלישי ( שלום רוזנברג, דב אלבוים, עדין שטיינזלץ, ארתור גרין)- וכעת, גם אלחנו ניר, שאני מרשה לעצמי לקרוא לו כאן ר' אלחנן. כיאה לאדם בעל ידע יהודי בסיסי, אני מכיר באופן כללי את העלילה של סיפורי המעשיות וגם מודע לביוגרפיה של ר' נחמן בקוויה העיקריים. אני מודה שהיה לי ספק לגבי השאלה איזה דבר מקורי ועמוק ניתן לחדש מהחלומות של ר' נחמן- אך ספרו של ר' אלחנן גרם לי להודות שהתבדיתי. אני מואס בסופרלטיבים על הכריכות האחוריות ונוטה מיד להניח מידי ספר שהפרסומת עליו מבטיחה שהוא "סוחף" ( זאת גם לנוכח הנטייה הספציפית של "ידיעות ספרים" ליחצן את עצמה לדעת )- אך הפעם באמת נסחפתי עם הספר ועם החלומות.

ר' אלחנן דן בשמונה חלומות של ר' נחמן ( ועוד שני הגיגים נוספים) כאשר כל חלום מתחבר לתחום דיון מסוים ועכשווי מאד, שמפתחים אותו דרך התכנים של החלום. הבחירה בחלומות מתבררת כמבריקה, כיוון שהיא יכולה ( קצת בדומה לסיפורי המעשיות) לקחת אותנו מהחוויה שלנו, תחומה וגדורה היטב, למשהו פחות "נורמטיבי ומהוגן", אך גם להחזיר אותנו אל חיינו המוכרים ( בזה ספרו הנוכחי של ר' אלחנו מתכתב עם ספר העיון הקודם, "אם רץ ליבך" העוסק בתפיסות השונות של המושג "רצוא ושוב" )

ומסתבר שבחלומותיו, ר' נחמן "בורח" הרבה פעמים מהעולם היהודי הנורמטיבי , עד כדי כמעט חריגה אפילו מגבולות ההלכה, אל "קצוות החוויה " השונים. 4 דוגמאות מתוך הספר: בעוד שבחסידות ה"נורמטיבית" , חובה לחגור בגרטל כדי להפריד את החלקים ה"טמאים" של הגוף מהחלקים ה"טהורים", הרי שבחלום השני "צדיק ממקומות מטונפים" מופיעה דמותו של צדיק שכל גופו מורכב מחלקים טהורים וטמאים גם יחד, ששום גרטל לא יפריד ביניהם. בעוד שעולם יהודי נורמטיבי מפריד בין גברים לנשים וממדר את האחרונות מלימוד התורה, הרי שבחלום השלישי, "כלות רוקדות בישיבה" נשים מרקדות אל מול הגברים בבית המדרש. בעולם הנורמה חל איסור מוחלט להידמות לגויים- ובחלום השישי רב גדול מגלח את זקנו ופיאותיו. ובעוד שנורמה יהודית, כמובן, מחייבת תפילה במניין, הרי שר' נחמן מדבר דווקא על ההתבודדות כדרך לתקשורת בלתי אמצעית עם קב"ה.

כצד משלים את הצד הראשון, לאורך פרקי הספר עובר כחוט השני גם הרעיון של חזרה- אל הבית ואל החברה. החלום השביעי- "אתה חשוד!" , שכולו זוועה אבסורדית גדולה , ברוח "משפט" של קפקא, שעוברת בדרך את הדיון בתופעת ה"שיימינג" העכשווית- מחזיר בסופו של דבר את ה"חשוד המיידי" למעגלי השייכות שלן. כמעט בכל אחד מהחלומות ר' נחמן הולך אל "קצה חוויה" אחר- קצה ההפרדה המגדרית, קצה השייכות החברתית, קצה השפיות או קצה החיים- אבל אף פעם לא שוכח "לשוב בחזרה". עלי להודות שהספר שבר לי את הדימוי של ר' נחמן, שבמידה גדולה נפוץ גם לגבי חסידיו וגם היום- שמדובר במעין דמויות קצה חברתיות, "היפים חסידיים" ואנשים שאינם מן היישוב. כך, בספר "חתונה של אבודים" שבו הרב יאיר דרייפוס ( שר' אלחנן אף מורה בבית מדרשו) הדמויות שבסיפור "שבעת הקבצנים" מוצגות כ"קצוות" שונים של החוויה, כאשר המחבר מתאמץ לאורך הסיפור "להשיב אותן" אל החוויה הנורמטיבית ( הסיפור נפתח, בעצם, בחתונה של שני ילדים בתוך בור האשפה …). בעוד שר' נחמן שמתגלה בסיפור "שמיים וכוכבים" דווקא כמי שמעודד את חסידיו לעסוק במסחר ולא להיות "מלמדי תינוקות", אך לא לשכוח גם "להביט אל השמיים". בכלל, כל הספר מדבר על היכולת להכיל מורכבויות שונות מבלי לוותר על חלקים מהן- והדבר קשה, אפילו על תלמידיו הקרובים של ר' נחמן. הסיפור "שאנחנו משוגע" על "תבואת השיגעון" המפורסמת, מדבר על חיים על גבול השפיות- והפרק מגלה דבר שאני אישית לא הכרתי, שקיימת גרסה מאוחרת יותר של הסיפור "תבואת השיגעון", שבו המלך משכנע את אהובו שלא לאכול מהתבואה, אלא להישאר שפויים בעולם מטורף ולייצר מעין "בועה של שפיות". בעוד שהרב מדבר על היכולת לחיות בתוך עולם לא שפוי ולהתמודד אתו, התלמיד רוצה להתבצר ממנו ולחיות בתור מקום סטרילי. ר' נחמן מתנגד לזה. אולי כי הוא מאמין שלא עובדים את השם מתוך סטריליות. ואולי כי הוא חש שבעוד אי אלו שנים לא יישארו מקומות סטריליים בעולם?

ואם מדברים על הסטריליות, אזכיר שוב את הפרק "צדיק ממקומות מטונפים". הוא פותח אפשרות, שכמעט ולא מדוברת היום, של הערכת הפרט ביחס למצב התמודדות האישית שלו ולא רק ביחס לנורמה ההלכתית. אז אמנם בממד של ה"ערנות היהודית" הנורמטיבית, אולי ניתן למדוד את הפרט רק מול ביצוע הסעיפים של "שולחן ערוך" או "משנה ברורה", אבל ב"חלום החסידי" ניתן למדוד גם כמה אדם מתקרב אל הקב"ה, או כמה רצונו להתחבר, ולהתפשט קצת ממדידות חיצוניות. ואם כבר מדברים על היצרים והיצריות, קשה להתעלם מההקבלה הברורה לספר יהדות- עיון מעולה אחר, שיצא בשנה שעברה, "חיות הקודש" של עדו חברוני, המתאר אף הוא ממדים שונים של יצריות וחיות בתוך העולם היהודי – נורמטיבי והניסיונות להתמודד אתם- מול הרתיעה מהם.

ועוד הרבה דברים יקרים וחשובים ישנם בספר זה. דיון מעמיק, אך רהוט וקולח, שאינו גולש למלל אקדמי או בית- מדרשי פנימי, שמשלב ושוזר בטבעיות ומתוך ידע עמוק ומקיף את היהדות, החסידות, חקר היהדות האקדמי, ספרות, אמנות והגות מודרנית ופוסט מודרנית. וכנות אישית נוגעת ללב וחשיפה כנה שבשום מקום אינה גולשת לחשפנות מיותרת. לכן, לדעתי, ספרו של הרב אלחנן הוא הישג. הוא ספר שמאפשר לקורא מאמין ומחפש- ואולי גם לקורא הבלתי מאמין ומחפש- את היכולת לנסוק לשמים ולצלול לתהומות יחד עם ר' נחמן, לחלום ולהתעורר. קצת כמו טעיה, אותו ישמעאלי בסיפורי רבה בר בר חנה, אנו עומדים , יחד עם ר' נחמן ור' אלחנן על קצה העולם, במקום שבו שמים וארץ נפגשים, תוהים לאן נעלם לו לפתע התרמיל שלנו…ומחכים שהוא יחזור. הכול יחזור.

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: